woensdag 2 maart 2011

De rand van de Arsenic & Old Lace Afghan


Het patroon van de rand is er ook al. En daar was ik wel blij om. Ik vreesde dat, als dat patroon als laatste zou komen, het me heel wat doorzettingsvermogen zou kosten de deken af te maken. Maar gelukkig heb ik er nu al aan kunnen beginnen, en kan ik dat steeds een stukje doen als ik zin heb ermee bezig te zijn en het blok voor die week af heb. Ik heb ervoor gekozen de rand in wit te doen. Niet alleen omdat me dat wel mooi leek, ook heel praktisch omdat ik daar het meeste garen van heb. Naast de bol die ik al had, had ik nog een streng die ik eerst weer op een bol heb gewikkeld (een bol die 300 gram weegt!).




Die grote bol is de nieuwe die ik voor de rand gebruik. Het blok heb ik op een rondbreinaald gezet, zodat ik de naalden vrij had voor de rand. Nog even een overzichtje (alleen het bovenste blok wilde niet meedoen met de foto).




Goed, dan nu het patroon voor de rand, mocht je meedoen, dan kun je er ook aan beginnen! (Het origineel van Mary Ellen Langieri vind je hier, kan ook nuttig zijn voor extra foto's.)


Begin met een stukje afvaldraad in een heel andere kleur. Zet 13 steken op en brei twee naalden recht, ook weer met naalden 5. Zet de steken van de eerste reeks blokken met tussenstrook op een naald, met de punt richting de tussenstrook. We breien richting de hoek van blok 5, langs de blokken naar beneden, de hoek om van blok 1 en zo rond. 


Houd de strip met de averechte kant naar je toe. En brei dan met je goede draad voor de rand de 13 steken over de gekleurde opzet averecht. Als je dan de goede kant naar je toe draait, ziet het er zo uit:




Deze 13 steken blijven de rand steken, van de andere steken breien we er steeds eentje aan die 13 vast in elke naald aan de goede kant. Plaats vast een stekenmarkeerder bij de 10e steek vanaf de hoek, en bij het 10e tussenlusje naar beneden, zoals hier:




Tussen de 13e steek en de steken van de strip ontstaat vanzelf een gaatje, dus je kunt je niet vergissen.




Het patroon:


(als je een steek moet afhalen, haal je 'm averecht af, tenzij anders vermeld)


Naald 1: 1 recht afhalen, 1 afhalen-2 recht samenbreien-afgehaalde steek overhalen, omslag, 5 recht, omslag, 1 recht achter insteken, omslag, 1 afhalen-1 recht-afgehaalde st. overhalen, brei de laatste steek samen met een steek van de strip, keer je werk.


Naald 2: brei alle 13 steken van de rand averecht


Naald 3: 1 recht afhalen, 1 recht (achter insteken), omslag, 1 recht, 2 recht samenbreien (achter inst.), 1 averecht, 1 afh.-1 recht-afgeh. st. overhalen, 1 recht, omslag, 1 recht (achter inst.), omslag, 1 afh.-1 r.-afgeh. st. overhalen, brei de laatste steek samen met een steek van de strip, keer je werk.


Naald 4: brei alle 13 steken van de rand averecht


Naald 5: 1 recht afh., 1 recht (achter inst.), omslag, 1 recht, 2 r.samenbr. (achter inst.), 1 averecht, 1 afh.-1 recht-afgeh. st. overhalen, 1 recht, omslag, 1 recht (achter inst.), omslag, 1 afh.-1 r.-afgeh. st. overhalen, brei de laatste steek samen met een steek van de strip, keer je werk.


Naald 6:  brei alle 13 steken van de rand averecht


Naald 7: 1 recht afh., 1 afh.-1 r.-afgeh.st. overhalen, omslag, 2 r.samenbr. (achter inst.), 1 averecht, 1 afh.-1 r.-afgeh.st. overhalen, omslag, 1 r. (achter inst.), omslag, 1 r. (achter inst.), omslag, 1 afh.-1 r.-afgeh. st. overhalen, brei de laatste steek samen met een steek van de strip, keer je werk.


Naald 8: brei alle 13 steken van de rand averecht


Naald 9: 1 recht afhalen, 1 afh.-1 r.-afgeh.st. overhalen, omslag, 3 r.samenbr. (achter inst.), omslag, 3 recht, omslag, 1 r. (achter inst.), omslag, 1 afh.-1 r.-afgeh. st. overhalen, brei de laatste steek samen met een steek van de strip, keer je werk.


Naald 10: brei alle 13 steken van de rand averecht



Herhaal deze 10 naalden. Wanneer je bij de markering komt, brei je twee goede kant naalden in 1 steek, in plaats van één zoals hierboven beschreven. Daarmee zouden we de bocht om moeten kunnen komen. Nu ben ik zelf nog niet zo ver, maar zo gauw ik de bocht om ben, laat ik weer een foto zien. Wanneer je de bocht om bent, verplaats dan de markeringen naar de volgende hoek, waar je ook weer de 10 steek aanhoudt.






Succes met dit patroon, foto's zie ik graag, commentaar is ook altijd welkom en veel breiplezier!

4 opmerkingen:

  1. zeer mooie blog heb ik, doe zo voort

    Ik volg je blog ;)

    Mvg sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo knap zoals je breien kunt.
    Ik kijk er altijd met bewondering naar.
    Ik heb helemaal niets met breien maar wat je maakt vind ik wel heel knap.
    Schattig de poezen zo op de bank naast elkaar.
    Groetjes en een fijne dag Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wordt een prachtige Afghan Corina.
    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo vind het erg leuk om op je pagina te kijken . je hebt zo veel leuke dingen staan . en steeds met een heldere uitleg en foto s . zo dat je het gemakkelijk kan maken. ik ben begonnen allemaal lapjes te maken van de breisteken waar ik al mee gebreeen heb. ga er zo een leuke deken mee maken vind dat el goed . zo heb ik er nog iets aan en gaan ze niet verloren. goed idee van u . dank je wel voor al die goede dingen van u. lieve groet ann.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!